Нові тенденції розвитку культури 1917-1921 рр.
Підручник з Історії України (рівень стандарту). 10 клас. Гісем - Нова програма
§ 17. Розвиток культури в роки Першої світової війни та на початку Української революції
ІІ . Актуалізація опорних знань учнівБесіда за питаннями
1.Згадаєте, що таке культура?
2.Назвіть державні утворення, що існували в 1917-1921 рр. на території України та їх очільників
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
На початку ХХ ст. культура України, з одного боку, продовжувала розвивати народні, демократичні традиції ХIХ ст., а з іншого — відбувався активний пошук нових форм, використання досягнень інших національних культур. Відбулися складні й неоднозначні соціальні, економічні та політичні процеси, пов’язані з поваленням царизму, більшовицьким переворотом, розгортанням українських визвольних змагань. Все це справило значний вплив на культурне життя тогочасного суспільства.
ІV. Сприйняття та усвідомлення
навчального матеріалу
Вчитель:
Отже, сьогодні, ми побудуємо свою роботу за таким планом:
1. Чинники розвитку культури
2.
Розвиток
шкільної освіти за часів українських
урядів.
3.
Освітня
політика більшовиків.
4.
Стан
науки. Відкриття УАН та університетів.
Пункти 2,3,4 – це
завдання для діяльності 3-х груп, які отримали випереджальне завдання і
сьогодні представлять нам результати
свого дослідження. Отож переходимо до 1-ого пункту плану. В ході роботи
ви заповнюєте схему «Позитивні та негативні чиннику впливу на розвиток
культури».
1. Визвольна боротьба
українського народу 1917-1921 рр. відкрила нову сторінку в історії його
культури. Крах Російської імперії з її багатовіковою централізаторською і
русифікаторською політикою, боротьба за утворення суверенної української держави,
глибокі соціально-економічні зрушення і пов’язана з цим хвиля сподівань та
надій викликали в суспільстві духовне піднесення, яке проявилося в галузі
культурного життя.
Кожен політичний режим, що утверджувався в Україні, прагнув вести власну
лінію в галузі культури. Кожен з них спирався на соціально і національно
близькі йому верстви населення, у тому числі інтелігенцію, діячів культури,
освіти, мистецтва, усіляко підтримуючи їх, при цьому залишаючись байдужим, а то
й непримиренно ворожим до інших. Усе це деформувало природний хід культурних
процесів, стримуючи органічно властиві їм загальнолюдські, гуманістичні
тенденції, висуваючи на передній план вузько класові, скороминущі,
кон’юнктурні. У суспільстві панувала нетерпимість, жорстокість, зневага до
людського життя. Інтелектуальна
діяльність втрачала свою престижність, а інтелігенція - традиційні джерела
існування.
Непристосована до життя у виняткових умовах війни, господарської розрухи,
хронічного дефіциту інтелігенція першою ставала жертвою голоду; надмірна
політизація штовхала її представників в епіцентр політичної боротьби, де були
особливо великі жертви. Ось чому втрати освічених людей в 1917—1921 рр. були
надзвичайно великі. Тисячі висококваліфікованих фахівців,учених, діячів
культури емігрували за кордон. Проте інтелігенція інтенсивно поповнювалася за
рахунок інших соціальних верств, які вносили в її свідомість свої настрої і
сподівання. У таких умовах культурний процес в Україні набував своєрідних,
властивих лише цій історичній добі, проявів і форм.
Скласти схему
Таблиця «Розвиток культури у 1917-1921 рр.»
Сфера |
Влада |
Здобутки |
Освіта |
|
|
|
|
|
|
|
|
Наука |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Шкільна освіта за
часів українських урядів
Робота з таблицею
• Опрацюйте зміст таблиці «Заходи радянської влади в галузі культури. 1919—1920 рр.» і скажіть, які питання в галузі культури у першу чергу вирішувала радянська влада.
Рік | Запроваджені заходи |
1919 р. | Декрет про ліквідацію неписьменності серед населення РСФРР. До ВНЗ приймають представників робочого класу і селянства |
1920 р. | Відкрито робітфаки з підготовки робітничої та селянської молоді до вступу до вишів |
1919 р. | Постанова про знищення пам’ятників царської доби |
Робота з історичною інформацією
• Опрацюйте наведену інформацію і скажіть, у чому полягало значення створення Української Академії наук.
У листопаді 1918 р. П. Скоропадський затвердив закон про заснування Української академії наук (УАН). Академія мала три відділи: історико-філологічний, фізико-математичний та соціально-економічний. Президію та перших академіків призначив уряд, а інших членів мали обирати академіки. Гетьманський уряд знайшов можливість налагодити гідне фінансування Академії. Штатні академіки за оплатою прирівнювалися до заступників міністра.
Академія отримала режим максимального сприяння, статус самоврядної юридичної особи, а також право на заснування наукових закладів, безмитне і позацензурне отримання літератури і наукового обладнання, присвоєння ступеня доктора наук, організацію наукових форумів. Усі наукові видання УАН мали виходити українською мовою, а за бажанням авторів — й іншими мовами.
На основі тексту підручника і додаткових джерел інформації складіть таблицю «Українські діячі науки першої чверті ХХ ст.».
Прізвище, ім’я | Галузь науки |
На основі тексту підручника і додаткових джерел інформації складіть таблицю «Українське письменство у 1917—1921 рр.».
Прізвище, ім’я письменника | літературний напрям, у якому працювали | Назва твору |
На основі тексту підручника і додаткових джерел інформації складіть таблицю «Хроніка мистецького життя в Україні. 1917—1921 рр.». Орієнтовний вигляд таблиці
Дата | Подія |
Навесні 1917 р. | У Києві виникло товариство «Український національний театр» |
5 грудня 1917 р. | Утворення Української академії мистецтв |
1918 р. | У Києві відкрито театри — Державний драматичний, Державний народний і Молодий |
1920 р. | Створено Державну українську капелу «Думка» |
Презентація групами результатів своєї роботи.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф 17 підручника.
Коментарі
Дописати коментар