Життя людей у первісні часи

 Перегляньте відео:  1."Кам'яний Вік На Території України За 5 Хвилин!"

 https://www.youtube.com/watch?v=1lYLPVeMVsc

2Мідно-Кам'яний Вік України За 5 Хвилин / Як Українці Двоповерхівки Будували!?

https://www.youtube.com/watch?v=95WwPWx96fc

МЕТА:

Ø застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття з теми;  ;характеризувати форми господарювання первісної людини; порівнювати привласнювальні та відтворювальні форми господарювання;

Ø  розвивати вміння порівняння історичних явищ;

Ø виховувати повагу до історичного минулого людства.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни та поняття: привласнювальне господарство, відтворювальне господарство, неолітична революція, кочовий спосіб життя, осілий спосіб життя, ремесло.

Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності

Учитель знайомить учнів із темою й основними завданнями уроку.

II. Актуалізація опорних знань

Ø Бесіда

1.    Які знання з біології та медицини мали первісні люди?

2.    Як виникло мистецтво?

3.    Де розміщені найдавніші малюнки первісних людей?(на стінах печер)

4.    Чим малювали давні художники?(пальцем, паличкою)

5.     Що таке фетишизм?(віра в надприродні властивості предметів)

6.    Що таке тотемізм?(віра в походження від предка-тварини)

7.    Що таке культ предків?(поклоніння та вшанування пам′яті померлих родичів)

8.    Що таке магія?(віра в здатність окремих людей впливати на сили природи та на інших людей)

III. Мотивація навчальної діяльності

Ø Бесіда за запитаннями

1. Як заняття людини залежать від навколишнього середовища?

2. Із якою метою люди займаються господарською діяльністю?

3. Які види господарювання ви знаєте?

1. Спосіб життя  перших людей за палеоліту.


Привласнювальне господарство – збиральництво, мисливство, рибальство.

Ø Додаткова інформація

Життя первісної людини безпосередньо залежало від навколишнього середовища: клімату, рослинного й тваринного світу. Наша планета впродовж історії не раз змінювала своє обличчя. З’являлись і зникали гори, моря й океани, змінювали свої русла річки. Надзвичайно мінливим був клімат Землі. Минали тисячі років, періоди потеплінь чергувалися з часами, коли клімат ставав холодним.

Під час похолодань, які вчені називають льодовиковими періодами, значна частина поверхні планети вкривалася шаром льоду та снігу. Моря замерзали й століттями лишалися під потужною кригою. За льодовикового періоду рівень води у Світовому океані був нижчим від сучасного майже на 100 м. Останній льодовиковий період розпочався близько 100 тис. років тому й закінчився 12 тис. років тому. Зі зниженням температури повітря льодовик поступово просувався з півночі на південь. Земля перетворювалася на величезну снігову пустелю. У деяких місцях товщина льодовика сягала 2 км. Але землі поблизу льодовика не були пусткою. До холодного клімату пристосувалися мамонт, північний олень, шерстистий носоріг, вівцебик, печерний ведмідь. Вони жили поряд із первісною людиною, для якої були інколи здобиччю, а інколи — безжальним ворогом.

У періоди потепління льодовики танули й відступали на північ. Рівень води в річках, морях та океанах значно підвищувався. Знову змінювався тваринний і рослинний світ. Із закінченням останнього льодовикового періоду вимерли великі холодостійкі тварини, які не змогли пристосуватися до нових умов. Природа планети стала близькою до сучасної.

Як уже зазначалося, головними заняттями первісних людей було збиральництво й полювання. Люди брали в природи все те, що створено нею. Життя людини мало чим відрізнялося від життя тварин. Учені такі види заняття називають привласнювальними. Щоб полегшити своє життя та зробити його більш продуктивним, люди навчилися виготовляти знаряддя праці.

На думку вчених, першою людиноподібною істотою, яка почала виготовляти знаряддя, була «людина вміла». Вона виготовляла примітивні кам’яні рубила для розмелювання їжі, подрібнення кісток та скребла для оббілування туш. Крім того, «людина вміла» використовувала палицю-копачку — палицю, загострену з одного кінця, яка застосовувалася в процесі збирання, а також важкий дрюк — палицю з потовщенням на одному кінці. Згодом люди значно вдосконалили знаряддя праці. Змінився і їх асортимент. Але за кам’яної доби головним матеріалом, із якого виготовлялися знаряддя праці, залишався камінь, а також дерево, кістки тварин.

Важливою віхою в розвитку людини стало опанування вогню. Достеменно не відомо, коли це сталося. Особливо вогонь став у пригоді людині за часів льодовикового періоду.

Неандертальці, які жили в умовах холодного клімату, навчилися використовувати вогонь, що виникав під час грози, коли блискавка потрапляла в дерево. У печері Чжоу-Коудянь на території Китаю знайдено вогнище з товщею попелу 6 м. Сотні років тут люди підтримували вогонь, день у день вартуючи біля нього. Вони боялися втратити те, від чого залежало їхнє існування. Вогонь сприяв збільшенню тривалості життя. Він давав людині не лише тепло, але й захист від хижаків і можливість вживати печену їжу.

 

2. Як змінилося життя людей за мезоліту?


Близько 10 тис. років тому завершився льодовиковий період, в Європі встановився клімат, подібний до сучасного. Подібним до сучасного став і тваринний світ (лосі, олені, тури, дикі кабани).

За мезоліту було винайдено лук та стріли. До спорядження мисливців взимку додалися лижі. Люди користувалися човнами. Було приручено собаку.

Ø Чому винайдення лука та стріл, човна, лиж зумовлено змінами клімату?

 

3. Виникнення землеробства і скотарства

Робота з підручником

Нові знаряддя праці: мотика, жнивні ножі, терки.

          Неолітична революція – перехід від збиральництва і полювання до землеробства і скотарства.

          Скотарі, постійно пересуваючись разом з худобою на нові землі в пошуках пасовиськ вели кочовий спосіб життя.

          Ті землероби і скотарі, які тривалий час жили на одному місці вели осілий спосіб життя.

 4. Що таке ремесло?

Ремесло – вид діяльності, що полягав у виготовленні знарядь праці, побутових предметів, одягу для обміну або продажу.

Ø Самостійна робота з підручником 

Ø Завдання:

-  Які ремесла з′явились в добу неоліту та енеоліту?(гончарство, ткацтво, ливарна справа та ковальство)

 

V. Закріплення нових знань

 

Ø Бесіда за запитаннями

1. Якими були основні заняття первісних людей?

2. Якими були перші знаряддя праці первісної людини?

3. Що таке привласнювальне господарство?

4. Що таке «неолітична революція»?

5. Що таке відтворювальне господарство?

6. Що таке кочовий та осілий спосіб життя?

7. Що таке ремесло?

VII. Домашнє завдання

Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Щупак

Розділ 1. Первісні спільноти. Археологічні культури

§ 4. Життя людей у первісні часи


Коментарі